تور زنجان ۱ شب و ۲ روز

اطلاعات تور

خدمات تور

جاذبه های گردشگری زنجان

پیشینه و تاریخ زنجان به حدود چهار هزار سال پیش برمیگردد. این خطه ی کهن را در دوره اردشیر بابکان “شهین”می خوانده اند.قدیمی ترین نامی که به زنجان اطلاق می شده “زندیگان” بوده است. زنجان معرب واژه ی “زنگان” است و هنوز هم برخی از مردم تلفظ زنگان را به کار می برند. زنجان دارای آثار تاریخی بی‌بدیل و جاذبه های طبیعی بی نظیر می باشد که از آن جمله می‌توان به گنبد سلطانیه، معبد اژدها، قلعه بهستان،  غار کتله خور، غار خرمنه سر، دشت آهوان سهرین، روستای شیلاندر ،قلعه لک لک هاو کوه های رنگی ماهنشان اشاره کرد. بی‌تردید ویژگی های منحصر به فرد آثار مذکور در کنار هوای مطبوع و طبیعت بکر و سحرانگیز زنجان، این استان را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. زنجان هر ساله میزبان بزرگترین جشنواره غذای کشور، موسوم به “جشنواره ملی آش” می باشد که با هدف معرفی آش های محلی و احیای سنت های کهن ایران زمین در فصل پاییز برگزار می شود و در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور نیز ثبت گردیده است. هنرهای سنتی وصنعت فلزکاری زنجان نیز جایگاه ویژه و ممتازی دارند   که ازاین بین می توان به هنرهایی نظیر ملیله کاری، چاقوسازی و مسگری اشاره کرد. زنجان به عنوان خاستگاه اولیه هنر ملیله کاری به شمار می رود و به همین جهت زنجان به عنوان “شهر جهانی ملیله” در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

گنبد سلطانیه در فاصله ۴۳ کیلومتری شهر زنجان واقع شده و به همراه کلیسای سانتاماریا ی فلورانس و مسجد ایاصوفیای استانبول به عنوان یکی از عظیم ترین و رفیع ترین بناهای آجری جهان محسوب شده ودرفهرست آثار جهانی یونسکو  ثبت گردیده است. گنبد سلطانیه حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد و هشت مناره در گرداگرد گنبد به چشم می خورد. بنای سلطانیه به صورت ساختمانی هشت ضلعی در سه طبقه ساخته شده و دارای هشت مناره میباشد. این بنا آرامگاه سلطان محمد خدابنده(اولجایتو ) هست که از سال  ۷۰۲ تا ۷۱۶ هجری قمری حکومت می کرده است. طی کاوش های صورت گرفته در سلطانیه مشخص گردیده که این محل علاوه بر آرامگاه اولجایتو، مدفن برخی از بزرگان ایلخانی نیز می باشد.

داش کسن یا معبد اژدها در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه و در نزدیکی روستای ویر واقع شده است. این معبد متعلق به دوره ایلخانیان بوده و قدمت آن به حدود هفتصد سال قبل برمی گردد‌.ساخت معبد اژدها به همت الجای خاتون (خواهر سلطان محمد خدابنده ) آغاز شد ،اما پس از فوت وی تکمیل بنای معبد هرگز به انجام نرسید. این معبد با الهام و اقتباس از معماری معابد چینی بنا شده و تاثیر هنر وفرهنگ چین در آن کاملا مشهود است که از آن جمله می توان به نقوش و حجاری دو اژدها در دل صخره ها اشاره کرد.

آلاداغ یا کوه های رنگی ماهنشان در فاصله ۱۱۳ کیلومتری زنجان و نزدیک شهرستان ماهنشان واقع شده است .آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ و داغ نیز به معنای کوه استد. این کوه ها متشکل از رنگ های چون قرمز سبز و قهوه ای می باشد و به گفته زمین‌شناسان قدمتشان به ۱۵ میلیون سال قبل باز میگردد.این کوه ها و تپه های رسی به سبب تنوع رنگشان همچون رنگین کمانی زیبا بوده و آدمی گمان می‌کند در سیاره ای دیگر این کو ها را به نظاره نشسته  است .

 

برنامه سفر

هزینه ها ی تور

رزرو آنلاین تور

3

رزرو تور